CFR are probleme cu bugetul. Călătorii afectați de grevă, pot solicita banii pe biletele cumpărate
Potrivit Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane, printre motivele care stau la baza deciziei de organizare a grevei de avertisment care a creat astăzi haos în gările din țară, se află lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar, dar şi lipsa finanţării strategice şi coerente a căii ferate.
„Ne-am aflat în procesul de negociere pentru noul Contract Colectiv de Muncă încă din luna martie. Noi suntem acum în septembrie, nu avem acest Contract Colectiv de Muncă, nu avem buget, nu avem nimic. Prin urmare, a fost declanşat conflictul de muncă, am trecut prin toate etapele prevăzute de lege – şi am ajuns la această etapă care se numeşte grevă de avertisment. … Motivul principal al grevei de astăzi este faptul că nu s-a încheiat contractul colectiv de muncă, ocazie cu care toată lumea a sperat că vom aplica în mod uniform legea privind statutul personalului feroviar, ceea ce nu s-a întâmplat. Managementul Companiei Naţionale de Infrastructură a invocat lipsa bugetului de venituri şi cheltuieli de şase luni, nu este neapărat o obligaţie legală, însă temerile domniilor lor s-au orientat ma degrabă spre lipsa resurselor în lipsa bugetului de venituri şi cheltuieli. Neaplicarea uniformă a acestei legi a dus la egalizarea salariilor pentru aproximativ 80% din personalul de execuţie. Concret, toată lumea are salariul de 4.500 de lei brut, respectiv 2.650 de lei net”, a declarat Viorel Istrate, secretarul general al Federaţiei.
El a precizat că ,,acest demers este îndreptat împotriva unui sistem care nu livrează mai nimic în ultima vreme pentru comunitatea feroviară,,.
În opinia sa, ar trebui să fie un minim dialog după evenimentul de astăzi, în care fiecare dintre părţi să vină cu soluţii.
În această dimineață, în intervalul orar 07:00- 09:00, CFR Călători avea programate să circule, conform Mersului Trenurilor, un număr de 266 de trenuri.
Călători mai mult chinuiți decât transportați
„Referitor la călători, este evident că o parte din ei ne vor critica pentru demersul nostru, însă demersul nostru este orientat împotriva unui sistem care nu produce şi nu livrează mai nimic în ultima vreme pentru comunitatea feroviară, cu atât mai puţin pentru cetăţeni. Avem vitezele de circulaţie pe care le avem, dar şi calitatea îndoielnică a materialului rulant cu care transportăm aceşti călători. Mai degrabă, aş zice că îi chinuim decât îi transportăm”, a explicat Secretarul general al Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane.
Călătorii de la trenurile afectate îşi pot valorifica drepturile lor privind restituirea contravalorii încasate a transportului neefectuat integral sau parţial conform Regulamentului de transport pe calea ferată din România, în vigoare.
Detalii despre condiţiile de restituire a tarifelor de transport sunt disponibile pe site-ul companiei.
